Der kan være flere grunde til at leje en varevogn til firmaet. Det kan f.eks. være i forbindelse med flytning fra ét kontor til et andet, oprydning eller noget helt tredje. Der er nemlig mange opgaver, der bliver lettere, hvis man har en varevogn til rådighed frem for en almindelig personbil. Der er dog nogle ting, du skal være opmærksom på, hvis du vil leje en varevogn til brug i firmaet.
Hvis du kun skal bruge en varevogn til erhvervsmæssigt brug
Hvis du lejer en varevogn og udelukkende skal bruge den i erhvervsmæssige sammenhænge, er der nogle skattemæssige fordele ved det. Hvis du kun bruger den til professionelt brug, kan du nemlig trække 100 % af momsen på lejen fra. Det kræver dog, at du overholder kravet og virkelig kun bruger varevognen til erhvervsmæssigt brug – ellers kan det faktisk føre en ekstraregning med.
Udover at du kan trække momsen fra, har du også ret til fuldt fradrag for moms på både benzin/diesel, service og vask. Du kan også trække alle andre løbende omkostninger for varevognen fra i den skattepligtige indkomst – igen kun hvis varevognen udelukkende bruges til erhverv.
Hvis du også ønsker at bruge varevognen privat
Hvis du gerne vil bruge varevognen privat også, så må du kun trække en tredjedel af momsen fra. Det samme er også tilfældet ved udgifter for benzin/diesel, service og vask – og andre løbende omkostninger i forbindelse med leje af en varevogn.
Hvis du også bruger varevognen privat, skal du huske på, at det er din opgave at indberette til SKAY, hvilken andel af bilens brug, der er erhvervsmæssigt brug. Mange vælger derfor at føre en kørebog, som giver et overblik over, hvordan du bruger varevognen. Hvis du ikke har denne dokumentation, kan SKAT faktisk anfægte din indmeldelse.
Har du brug for en varevogn – enten til erhvervsmæssig eller privat brug? Lej en varevogn og få styr på det hele.